Bu yönetmelik Afyonkarahisar Barosunun
1136 sayılı Avukatlık Kanunu, Avukatlık Kanunu Yönetmeliği ve T.B.B.
Yönetmeliklerinde yer almayan iç yönetim ve işleyişine ait işlerin
yürütülmesinde uygulanacak usul ve kuralları kapsar
BİRİNCİ
BÖLÜM
KOMİSYONLAR ve KURULUŞ
Madde 1:
Yönetim Kurulunca üye sayısı, çalışma süresi ile çalışma yöntemlerini
belirlenerek komisyon, spor takımı, spor,gezi,kültür klubü vb. kurulmasına
karar verilebilir.Başta Avrupa Birliği fonları vb. kaynaklar kullanılarak
projeler yapılabilir, yapılmış projelere iştirak edilebilir, fon kaynaklarını
aşan harcamalar baro bütçesinden karşılanır
Komisyonlar belirli bir veya birden fazla konu üzerinde çalışma yapmak üzere
yönetim kurulu kararı ile kurulur. Afyonkarahisar Barosu Avukatlarının yanında,
konusunda uzman olan kişiler de danışman üye olarak görevlendirilebilir.
Yönetim Kurulu, gerekli gördüğü hallerde, kurulmuş bir komisyonun faaliyetine
son verebileceği gibi birleştirmeye de karar verebilir.
Yönetim Kurulu Av. Kanunu ve ilgili yönetmeliklerde verilen sair görevleri yürütür, gerekli kararları alır, gerektiğinde yönergeler hazırlayarak uygulanmak üzere duyurur. Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışma maksatlı sandık, fon vb. teşekkülleri kurabilir, bunlar için birer komisyon teşekkül ettirebilir; yasa ve mevzuata göre gelir kalemlerinden bir kısmını bunlara kaynak olarak ayırabilir, önceden belirlenen esaslara göre de ödemeler yapabilir.
Madde 2: Komisyon üyeleri, yönetim kurulunun
uygun gördüğü yöntem ile yapılan duyuru sonucu başvuran baro üyesi avukat ve
stajyer avukatlar arasından, kasım ayının son haftasında ve iki yıl süreyle
görev yapmak üzere görevlendirilir. Görev süresi sona eren komisyon üyeleri,
yönetim kurulunca yenilik doğurucu bir kararın alınmasına kadar, nihayet 1 Ocak
gününe kadar görevine devam eder.
Komisyon çalışmaları için gerek duyulması halinde
sürekli ya da geçici olarak Afyonkarahisar Barosu üyeleri dışında da yeteri
sayıda danışman üye sıfatıyla üye kabul edilebilir. Danışman üyeler görüş
bildirebilirler ancak kararlara katılamazlar. Sürekli ya da geçici olarak
danışman üyenin toplantıya katılması yönetim kurulu kararına bağlıdır.
ÇALIŞMA ESASLARI VE
ŞEKLİ
Madde 3: Komisyonlar; hukukun üstünlüğü,
evrensel tabi hukuk ve insan hakları çerçevesinde, bireylerin yasalar önünde
eşitliği, yargının bağımsızlığı,
ilkelerini göz önüne alarak bağımsız savunma erkinin kurumsal yapısı içinde
avukatlık mesleğine, meslektaşlarına, kamuya hizmet amacı doğrultusunda ve
yönetim kurulunca belirlenen alanda görev yapar.
Yönetim Kurulu, kurulan
komisyonların çalışma alanlarına ilişkin çalışma yönergelerini düzenleyerek
ilgili komisyona bildirir.
Komisyonlar, yıllık çalışma programı ve tahmini bütçelerini, ilk toplantı
tarihinden itibaren 30 gün içerisinde yönetim kuruluna sunar.
Komisyonun hazırladığı yıllık çalışma programı ve benzeri düzenlemeler yönetim
kurulu kararıyla yürürlüğe girer.
Komisyonlar, gerek gördüğü hallerde, çalışmasını alt kurullar oluşturmak sureti
ile yapabilir.
Komisyonlar, programında yer alan faaliyetlerini ve yönetim kurulu tarafından
verilen görevleri yerine getirir, yıllık çalışmalarına ilişkin yazılı raporunu
eylül ayı sonuna kadar yönetim kuruluna verir.
Madde 4 : Komisyon üyeleri ilk toplantıya Baro
Başkanı tarafından çağrılır. Bu toplantıda, yönetim kurulu üyesi bir başkan ile birlikte çalışacak olan,
başkan yardımcısı ve yazman üye seçimi yapılır. Komisyon üye sayısının beşten
az olması halinde başkan yardımcısının seçilmesi komisyon kararına bağlıdır.
Madde 5 : Komisyon başkanı, toplantı gündemini
tespit eder, olağan ve olağanüstü toplantılara çağırır, toplantılara başkanlık
eder. Komisyonu temsil eder.
Madde 6 : Komisyon başkan yardımcısı, başkanın
görevlerine yardımcı olur, yokluğunda komisyon toplantılarına başkanlık eder.
Madde 7 : Komisyon yazmanı, üyelerin toplantıya
çağrılmasını, gündeme göre gerekli dosyaların ve dokümanın hazırlanmasını
sağlar, evrak kayıt ve karar defterini tutar, tüm kayıt ve belgelerin Baro
tarafından belirlenen yerde ve şekilde arşivlenmesini sağlar.
Madde 8: Komisyon üyeleri, olağan ve olağan
üstü toplantılara katılır, kurulun amacını ve yıllık programını gerçekleştirmek
için katkıda bulunur, alınan kararlara uyar, acil durumlarda kurulun görevlendirme
kararı olmaksızın Kurul başkanının vereceği görevleri yerine getirir.
Madde 9: Komisyon toplantıları Yönetim
Kurulunca belirlenen yerde yapılır.
Madde 10: Olağan toplantılar çalışma takviminde
belirlenen tarihlerde ayda en az bir kez, olağan üstü toplantılar ise komisyon
başkanının en az bir gün öncesinden yaptığı çağrı üzerine yapılır. Bu çağrıda
toplantının gündemi de bildirilir.
Madde 11: Kararlar, toplantıya katılanların oy
çokluğu ile alınır.
Toplantı başkanı oyunu en son kullanır ve oyların eşitliği halinde konu yeniden
görüşülüp yeniden oya sunulur. Yine eşitlik varsa başkanın oyu iki oy olarak
sayılır.
Toplantıda alınan kararlar yazman tarafından karar defterine yazılır ve
toplantıya katılan tüm üyeler tarafından imzalanır. Aykırı oy kullanan üyeler
istedikleri takdirde aykırılık kaydını kararın sonuna yazdırabilirler.
Madde 12:
Komisyonlar gerçek ya da tüzel kişilerle yapacakları yazışmalarını Baro yazışma
yöntemi içinde ve Baro kalemi aracılığıyla yaparlar. Dışarıdan gelen her türlü
yazılı belge ve yazılar da aynı yöntemle Baro kalemine gelir ve Genel
Sekreterlikçe bir örneği ivedi olarak ilgili komisyona havale edilir.
Komisyonlar, çalışma alanlarında basın bildirisi yayınlayabilir, Basın
bildirisi Baro Başkanı onayı ve komisyon adına başkanının imzası ile
yayınlanır. Basın toplantılarında Baro Başkanı,Komisyon Başkanı ya da başkanın yetkili kıldığı başkanlık
divanı üyesi hazır bulunur.
Komisyon başkan veya üyeleri, Baro başkanlık divanının bilgi veya yazılı
görevlendirmesi halinde Afyonkarahisar Barosu adına komisyonu ilgilendiren her
türlü etkinlik ve toplantılara katılabilir.
Madde 13: Komisyonca kabul edilebilir bir
mazereti olmaksızın, toplantılara iki kez üst üste veya bir yıl içinde toplam 4
kez katılmayan üyenin üyeliği sona erer. Sona eren üyeliğin, başkan yardımcısı
veya yazman olması halinde, kurul bir sonraki toplantısında boşalan başkan
yardımcısı veya yazman için seçim yapar. Seçim sonucunu yönetim kuruluna
bildirir. Bu halde dahi seçilen üyelerin göreve başlamaları yönetim kurulu
kararına bağlıdır.
Yönetim Kurulu gerekli gördüğü hallerde, kurul üyeliğine son verebilir.
Üyeliğin her hangi bir nedenle sona ermesi halinde, yapılacak ilk toplantıda
durum karar defterine yazılır ve yönetim kuruluna ivedilikle bildirilir.
Boşalan üyelik, gerekli görüldüğü takdirde, yönetim kurulu tarafından
tamamlanır.
Madde 14: Komisyon, yapmayı karar altına aldığı
etkinlik ile ilgili tahmini bütçesini, projesi ile birlikte yönetim kuruluna
iletir.
Baro başkanı, baro başkanlık divanı ya da yönetim kurulu tarafından doğrudan
görevlendirme halinde komisyonun tahmini bütçe bildirmesine gerek yoktur.
Madde 15: Harcırah ve avans
ödemesi ile avansın kapatılmasında Baro'nun genel prensip ve kabulleri esas
alınır ve uygulanır.
Madde 16: Kurullar arasında eşgüdüm ve
işbirliğini sağlamak amacıyla Baro Başkanının başkanlığında, Başkanlık Divanı
üyeleri ve komisyon başkanlarının katılımı ile toplantı yapılır.
Toplantılar baro istişare toplantılarında (baro meclisi vb.) gündeme bu konuda
eklenti yapılması suretiyle icra edilebileceği gibi Baro Başkanının gerek duyduğu durumlarda ise
olağan üstü toplanır.
Bu Kurula Baro Başkanı, yokluğunda Baro Başkan Vekili başkanlık eder. Yazmanlık
görevini Baro Genel Sekreteri yapar. Toplantının gün, yer ve saatini içeren
gündem, en az üç gün öncesinden güncel yöntemler ile Baro Genel Sekreteri
tarafından katılacaklara bildirilir.
Kararlar oy çokluğu ile alınır.
İKİNCİ BÖLÜM
BARO
PERSONELİ
Madde 17: Baro için yeterli sayıda personel
istihdamına, personelin asgari ücretin altında olmamak üzere aylık ücretini,
fazla çalışma, ikramiye, prim v.s. ücretlerini, hafta tatili yasasına uygun
olmak üzere çalışma gün ve saatlerini belirlemeye, Personel arasından bir müdür
seçmeye ve işbölümü yapmaya Baro Yönetim
Kurulu yetkilidir.
Madde 18:
Göreve alınacak hizmetliler dışındaki personelin en az lise mezunu olması
bitirmiş olması gereklidir. Sürücü Belgesi, Güvenlik Sertifikası ,Muhasebe veya
bilgisayar bilgisinin varlığı tercih
nedenidir.
Madde 19 : Baro nun müdafi isteklerini
düzenlemekle ,CMK hizmetlerini yürütmekle görevli bürosunda çalıştırılacak
personelin ücret, kıdem ve ihbar tazminatı, S.G.K. giderleri gibi giderleri İlgili Bakanlıktan gönderilip TBB tarafından
Baromuza tahsis edilen özel ödenekten, adli yardım isteklerini düzenlemekle
görevli bürosunda çalıştırılacak personelin ücret, kıdem ve ihbar tazminatı,
S.G.K. giderleri gibi giderleri de İlgili Bakanlıktan gönderilip TBB tarafından
Baromuza tahsis edilen özel ödenekten ödenir.
Madde 20:
Yönetim Kurulu; günün koşullarına göre Baro personeli tarafından makbuz
karşılığı tahsil edilip kasaya girişi yapılan paraların hangi miktarla sınırlı
olarak kasada tutulacağına karar verir. Bu miktarı aşan meblağlar Baro
personelince günlük olarak Sayman'a teslim edilir.
Madde 21: Baro çalışanlarının avukatların özel
işlerini takip etmeleri yasaktır.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
BÜTÇE VE
MUHASEBE
Madde
22: Afyonkarahisar
Barosunun alacak, borç ve varlığının saptanması, bunlarla ilgili hesap
işlemleri aşağıdaki ilkeler çerçevesinde muhasebe yöntem ve kurallarına göre
yürütülür. Baronun bütçe dönemi seçim dönemleri esas alınarak belirlenir.
Yönetim Kurulunun Sayman olarak seçilen üyesi saymanlık servisinin başı olarak
saymanlık fişlerini, mizan cetvellerini, defterleri ve diğer gerekli kâğıtları
imzalayarak servisin yaptığı işlerin uygunluğunu onaylar.
Madde 23: Saymanlık işleri, Sayman, tahsildar ve
gereği kadar görevli aracılığı ile yürütülür. Yönetim Kurulu kararı ile bu
işleri görmek üzere ve kurulmuş ise iktisadi işletmenin işlerini görmek için odaya kayıtlı Serbest
Muhasebeci Mali Müşavir ile de sözleşme akdedilebilir.
Madde 24:
Bütçenin onaylama tarihi ile yürürlük süresi içinde olağan ve zorunlu gideler
için yönetim kurulu ödeme yapmaya yetkilidir.
Madde 25 : Baro bütçesi aşağıdaki kısımlardan
oluşur.
a ) Yıllık bütçe gerekçesi
b) Yıllık bütçe yönetmeliği
c) Gelirler cetveli
d) Giderler cetveli
e) Kadro cetveli
Madde 26: Gelirler cetvelinin bölüm ve maddeleri
aşağıda gösterilmiştir.
I - Giriş kesenekleri
a) Stajyer kayıt ücretleri
b) Avukat ve Avukatlık Ortaklığı giriş kesenekleri
II- Yıllık kesenek
III- Kimlik belgesi ve sicil cüzdanı ücretleri
IV- Yayın gelirleri
V- Çeşitli gelirler
a) Bağış ve yardımlar
b) Faizler
c) Para cezaları
d) Mesleki faaliyetler ve satışlardan doğan gelirler
VI- Geçen yıllar gelirleri
Madde 27:
Gider cetvelinin bölüm ve maddeleri aşağıda gösterilmiştir.
I - Yönetim giderleri
a) Genel Kurul giderleri
b) Yolluk ve harcırahlar
c) Temsil ve ulaşım giderleri
d) Başkaca yönetim giderleri
II- Personel giderleri
a) Görevliler ve hizmetlilerin ücretleri
b) İkramiyeler
c) Yol ödentisi
d) Tahsilat primleri
e) Kasa ödentisi
f) Giyim giderleri
g) S.G.K. primleri ve işveren payı
h) Personel yollukları
i) Fazla çalışma ücretleri
j) Kıdem tazminat ödentisi
k) Yasalar ve Genel Kurul kararları nedeni ile doğacak giderler
III- Büro giderleri
a) Kırtasiye ve basılı kağıt giderleri
b) Haberleşme ve iletişim giderleri
c) Gazete, dergi, bülten, duyuru giderleri
d) Bakım, onarım ve taşıma giderleri
e) Döşeme, büro araçları onarım giderleri
f) Kiralar
g) Tutanak kağıdı giderleri
h) Başkaca büro giderleri
i)Muhasebeci ve
danışmanlara ödenecek ücretler
IV- Yayın giderleri
a) Dergi, bülten ve sair yayın giderleri
b) Yazı ücretleri
c) Avukatlar Listesi ve albüm giderleri
V- Sosyal Yardımlar
a) Avukatlara yapılacak yardım ve krediler
b) Baro personeline yapılacak yardımlar
c) Başkaca sosyal yardımlar
VI- Yatırım giderleri
a) Yazı, hesap makinesi, fotokopi vb. makinelerinin alım giderleri
b) Tefrişat vb. eşya alım giderleri
c) Kitap, dergi alımı
d) Başkaca yatırım giderleri
VII- Vergi, resim ve
kesenekler
a) Damga Vergisi
b) Türkiye barolar Birliği keseneği
c) Sivil savunma fonu payı
d) Başkaca vergi, resim ve aidatlar
VIII- Adli yardım bürosu
giderleri
a) Çeşitli harcamalar
IX- Karşılıklar
Artı gelirler farkı olup ileride yapılması düşünülen giderler karşılığı
Madde 28: Genel Kurula sunulacak bütçeyi
hazırlayan yönetim kurulu bütçe tasarısının gelir ve giderler cetvelinin bölüm
ve maddelerinde değişiklik yapabilir. Bütçenin gelir ve gider cetvelindeki oranlama
ve ödenekler önceki yılın fiili tahsilât ve ödeme tutarı üzerinden egzersiz
usulü ile yapılır.
Madde 29: Gelirler tahsilât alındısı veya banka
dekontu karşılığında toplanır, giderler yasal belgelere dayanır. Gelir ve gider
belgelerinin sayman üye tarafından
imzalaması gereklidir.
Madde 30: Giderler bütçesinin bir bölümünün
maddelerindeki ödenek yetmediği takdirde aynı bölümün diğer bir maddesinden o
bölüme aktarma yapmaya yönetim kurulu yetkilidir.
Olağanüstü durumlar ve zorunluluk bulunan hallerde bölümler arası aktarma
Yönetim Kurulunun isteği ve Genel Kurulun onayı ile yapılır.
Madde 31:Sağlık sorunları ve önceden öngörülemeyen olaylardan kaynaklanan muhtaçlık hallerinde baro yönetim kurulu kararı ile ilgili avukata veya ailesine her bir olay için bir defaya mahsus olmak üzere 3000 TL’ye kadar nakdi yardım yapılabilir.Yıl içerisinde bu kapsamda yapılacak yardım ödemelerinin toplam tutarı hiçbir surette baronun bir önceki yıla ait yıllık kesenek gelirlerinin %20 sini aşamaz.Sosyal Yardımlaşma, sandık vb bir kuruluş veya fon teşekkülü halinde bu ödemeler sandık,kuruluş veya fon aracılığı ile yapılır
Madde 32: Baro muhasebesi yönetim
kurulunca kabul edilen hesap planında belirtilen ana ve tali hesaplar planına
göre işlenir.
Madde 33: Baronun muhasebe işlemleri için gerekli
defterler tutulur.
a) Defteri Kebir
b) Yevmiye Defteri
c) Envanter Defteri
d) Üye kesenek defteri veya kartoteksi
e) Demirbaş defteri
Madde 34: Baro İktisadi İşletmesi yönetim kurulu kararı ile kurulabilir. Yukarıdaki esaslara göre faaliyet yapar.
Madde 35. Her türlü ilan vb duyurular baro web sayfasında yayınlanmak veya SMS ile iletilmekle geçerlilik kazanır.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
SON
HÜKÜMLER
Madde 36 : Bu iç yönetmelik 18.10.2014 tarihinde
alınan Afyonkarahisar Genel Kurulu kararı gereğince yürürlüğe
girmiştir.
Madde 37 : Bu iç yönetmelik hükümlerinin
yürütülmesinden Afyonkarahisar Barosu Yönetim Kurulu görevli ve sorumludur.
GEÇİCİ HÜKÜMLER :
Madde 1 : İç Yönetmeliğin yürürlüğe girmesi ile birlikte halen Afyonkarahisar Barosu veya komisyonlarının faaliyetlerini düzenleyen her türlü yönetmelik, yönerge vb. düzenleyici metinler kendiliğinden yürürlükten kalkmış sayılır. Genel Kurul tarihinden itibaren 2 Ay içinde Baro Yönetim Kurulu tarafından Yönerge başlığı ile yeniden düzenlenir, ilan edilerek yürürlüğe girmesi sağlanır.Ancak yeni yönergeler yürürlüğe girinceye kadar eski yönergelere göre işlemler yürütülür.